آموزش کامپیوتر

دانلود فایل ها و جزوات آموزشی

آموزش کامپیوتر

دانلود فایل ها و جزوات آموزشی

نسل اول ۱۹۴۶ تا ۱۹۵۵


نسل اول ۱۹۴۶ تا ۱۹۵۵

با آغاز جنگ جهانی دوم، دولت ها به دنبال کامپیوترهایی بودند که بتوانند اطلاعات سری خود را در آنها ذخیره کننده و محاسبات اطلاعاتی خود را هم به سرعت انجام دهند. به همین دلیل دولت ها شروع به سرمایه گذاری در صنعت کامپیوتر کردند. در میان کشورهای اروپایی، آلمانی ها سرمایه گذاری کلان تری انجام دادند. با این حال تلاش آمریکایی ها برای ساخت کامپیوترهای پیشرفته تر با موفقیت بیشتری همراه بود. «هاوارد آیکن» که با شرکت IBM کار می کرد موفق شد یک ماشین حساب تمام الکترونیک به نام  مارک1«Mark I» بسازد. هدف او از ساخت این ماشین انجام محاسبات نیروی دریایی آمریکا بر روی نقشه هایشان بود. پهنای این دستگاه نصف یک زمین فوتبال بود و حدود پانصد مایل سیم کشی نیز در این دستگاه انجام شده بود.

کامپیوتر دیگری که در طول سال های جنگ جهانی دوم ساخته شد «ENIAC» اینیاک نام داشت که مخفف عبارت Electronic Numerical Integrater And Computer بود. این دستگاه با مشارکت دولت آمریکا و دانشگاه پنسیلوانیا ساخته شد. پایه تکنولوژی این دستگاه لامپ خلاء بود که شامل هجده هزار لامپ خلاء، هفتاد هزار مقاومت الکتریکی و پنج میلیون اتصالات لحیم شده بود. «ایناک» ۳۰ تن وزن داشت و یک ساختمان بزرگ را به خود اختصاص داده بود. این دستگاه به هنگام مصرف معادل یکصد و شصت کیلو وات برق مصرف می کرد که این میزان برق می توانست شهری مثل «فیلادلفیا» را تغذیه کند. به همین خاطر هنگام کار این دستگاه در وضعیت برق شهر اختلال ایجاد می شد. سرعت ایناک حدود هزار برابر سرعت MarkI بود. در سال ۱۹۴۵ جان فون نیومن دستگاهی به نام «EDVAC»ادواک طراحی کرد. این دستگاه قدرت ذخیره داده ها را بهتر از سایرین داشت.

این نوع حافظه بهتر از نوع قبلی خود یعنی کنترل کننده انتقالات بود و به دستگاه اجازه می داد تا هر زمان که کاربر بخواهد دست از کار کشیده و مجدداً شروع به کار کند. عنصر کلیدی نیومن در این طرح استفاده از پردازنده مرکزی بود که قسمت های مختلف دستگاه را بر اساس یک روش کلی هماهنگ می کرد. عقاید و ابتکارات نیومن آنقدر نوآورانه بود که تا چهل سال پس از آن هم مورد استفاده دانشگاه پنسیلوانیا قرار می گرفت. در سال ۱۹۵۱ کامپیوتر «UNIVAC»  یونی واک ساخته شد که از ارزشمندترین دستگاه های محاسبات بازرگانی و تجاری بود.

این کامپیوتر توسط «آژانس سرشماری آمریکا» و شرکت جنرال الکتریک ساخته شد. به طور کلی همان طور که مشخص بود نسل اول کامپیوترهای مدرن بر اساس سفارشات قبلی و برای کارهای خاص ساخته می شد. در آن زمان هر دستگاه برای خود یک رمز برنامه دو-دویی(باینری) داشت که به عنوان زبان کامپیوتر شناخته می شد و نوع عملیات دستگاه را مشخص می کرد. البته این رمزها از نظر سرعت و تطبیق پذیری میان اجزا محدودیت هایی را به وجود می آورد.

مشخصات کلی کامپیوتر های نسل اول: 

1.سرعت عمل آنها حدود یک هزارم ثانیه بود.

2.حافظه آنها دارای ظرفیت 2000 تا 4000 کلمه بود.

3.دارای کاربردهای ویژه تک منظوره (Special Purpose) بودند.

4.کلیه برنامه ها به زبان ماشین ، نوشته می شد.

5.در آنها لامپ خلا و رله به عنوان حافظه استفاده می شد.

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد