آموزش کامپیوتر

دانلود فایل ها و جزوات آموزشی

آموزش کامپیوتر

دانلود فایل ها و جزوات آموزشی

نسل چهارم ۱۹۷۸ _ 1990

در دهه هشتاد میلادی تکنولوژی هایی مانند مدارهای مجتمع با تراکم زیاد وتراکم خیلی زیاد  «LSI» ، «VLSI»  

پا به عرصه گذاشتند و توانایی این را داشتند که میلیونها قطعه الکترونیکی را در درون خود جای دهند. با استفاده ازاین تکنولوژی ها کامیپوترها در نسل چهارم کوچکتر شده و قیمت آنها نیز کاهش یافت و نیز قدرت، بازده و اطمینان به نتیجه محاسبات در کامپیوترهای این نسل بیشتر شده بود. نخستین اقدام مهم در کامپیوترهای این نسل چیپ «۴۰۰۴» اینتل بود

که می توانست بسیاری از کارهای کامپیوتر مانند اجرای سریع تر نرم افزارها، کنترل حافظه و ورودی ها و خروجی ها را  را تحت کنترل داشته باشد. «۴۰۰۴» اولین ریزپردازنده ای بود که برای استفاده عموم کارایی داشت. پس از آن «CPU»ها در اشکال مختلف حتی در اتومبیل ها نیز مورد استفاده قرار می گرفتند.

کوچکتر و ارزان تر و قابل دسترس شدن کامپیوترها این امکان را فراهم می کرد تا عموم مردم بتوانند از قابلیت کامپیوترها استفاده کنند. به تدریج توسعه و تولید کامپیوترها از انحصار دولت ها و شرکت های بازرگانی خارج شده و در اواسط دهه هفتاد شکل عمومی تری به خود گرفت. با کوچکتر شدن کامپیوترها برنامه های نرم افزاری کامل تر و ساده تری به بازار آمد که استفاده از آنها به تخصص خاصی نیاز نداشت و از طریق این برنامه ها امکانات بیشتری برای کاربران کامپیوتر فراهم شد. در اوایل دهه هشتاد شرکت هایی با هدف ساخت بازی های کامپیوتری ایجاد شده و موجب شدند محبوبیت بیشتری برای استفاده از کامپیوترها در خانه ها ایجاد شود. نخستین محصول آنها نیز ۲۶۰۰ Atari بود که در زمان خود بسیاری از کاربران را به سوی خود جذب می کرد.

IBM در سال ۱۹۸۱ اولین نسل کامیپوترهای شخصی (PC) را ساخت و در دفاتر اداری، خانه ها و مدارس مورد استفاده قرار گرفت. تعداد کامپیوترهای (PC) که در سال ۱۹۸۱ مورد استفاده عموم قرار گرفت ۲ میلیون بود که در سال ۱۹۸۲ به ۵/۵ میلیون رسید و در سال ۱۹۹۲ به شصت میلیون افزایش پیدا کرد و هم اکنون صدها میلیون (PC) در نقاط مختلف دنیا مورد استفاده قرار می گیرد. در سال های اخیر (PC)ها همچنان به روند کوچکتر شدن خود ادامه دادند و  PDA

و Palmtopها )منشی دیجیتالی شخصی نوعی کامپیوتر قابل حمل است که در اصل برای مدیریت امور شخصی و کاری طراحی شده اند PDA ها به نام های کامپیوتر های جیبی و یا Palmtop Computers نیز شناخته میشود PDAها دارای کاربرد های مختلفی هستند : محاسبه - استفاده به عنوان ساعت و تقویم - بازی کردن - متصل شدن به اینترنت - ارسال و دریافت ایمیل - ضبط صدا و تصویر - تایپ و یادداشت برداری - دفترچه آدرس ها و شماره تلفن - استفاده به عنوان رادیو یا پخش کننده های موسیقی و همچنین استفاده به عنوان موقعیت یاب با استفاده از GPS) ساخته شدند.

البته تنها IBM نبود که در زمینه تولید PC فعالیت گسترده انجام می داد در سال ۱۹۸۴ شرکت Apple برای رقابت با IBM کامپیوترهای «مکینتاش» را ساخت که طرح این کامپیوتر برای کاربرانش بسیار جالب توجه بود. در هر حال کامپیوترها روز به روز بیشتر پیشرفت کردند و امکانات و تسهیلات جالب تری را هم برای کاربران خود فراهم می کنند. شبکه جهانی اینترنت، دوربین دیجیتال و صدها نوآوری دیگر. شاید زمانی هیچ کسی چنین پیشرفتی را تصور نمی کرد اما مطمئناً این تکنولوژی روزبه روز مدرن تر شده و نه تنها هر سال و یا هر ماه، بلکه هر روز مردم را با دستاوردهای جدید خود به حیرت وا می دارد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد